Friday, September 30, 2011

isi tempat kosong


ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺇﻧﻚ ﺗﻘﺪﺭ ﻭﻻ ﺃﻗﺪﺭ ﻭﺗﻌﻠﻢ ﻭﻻ ﺃﻋﻠﻢ ﺇﻧﻚ ﺃﻧﺖ ﺍﻟﻌﻼﻡ ﺍﻟﻐﻴﻮﺏ.
ﻓﺈﻥ ﺭﺃﻳﺖ ﻟﻲ ﻓﻰ ﻓﻼﻧﺔ ______ ﺧﻴﺮﺍ ﻟﻲ ﻓﻰ ﺩﻳﻨﻲ ﻭﺩﻧﻴﺎﻱ
ﻭﺀﺍﺧﺮﺗﻲ ﻓﺎﻘﺾ ﻟﻲ ﺑﻬﺎ. ﻭﺇﻥ ﻛﺎﻥ ﻏﻴﺮﻫﺎ ﺧﻴﺮﺍ ﻟﻲ ﻓﻰ ﺩﻳﻨﻲ
ﻭﺩﻧﻴﺎﻱ ﻭﺀﺍﺧﺮﺗﻲ ﻓﺎﻘﺾ ﻟﻲ ﺑﻬﺎ.

Ya ALLAH, sesungguhnya Engkau Berkuasa. Engkau mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui. Engkau mengetahui segala yang ghaib. Engkau mengetahui bahawa_____________ baik untukku, untuk agamaku, duniaku, dan akhiratku, maka berilah dia untukku. Jika yang selainnya lebih baik daripadanya untukku, untuk agamaku, untuk duniaku dan akhiratku, maka berilah yang lain itu untukku.

saya bukan insan sempurna !!

Cinta ISLAM – Memang sudah menjadi naluri remaja untuk bercinta dan dicintai. Sudah menjadi kebiasaan mereka apabila mereka yang dilamun cinta ini menjadikan agama sebagai landasan bagi menghalalkan percintaan sebelum perkahwinan yang sudah terang-terangan haram dalam Islam.

Antara ayat yang kerap di ucapkan bila berbicara tentang cinta:

“Ala, aku couple dengan dia sebab nak tolong dia berubah..”
“Saya cintakan awak kerana Allah..”
“Kita couple tapi bukan buat maksiat pun..”



Firman Allah S.W.T:
“Dan janganlah kalian mendekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”(Al-Israa’: 32)

Allah menurunkan ayat ini kerana iman manusia ada turun naiknya, mungkin hari ini iman kita setebal tembok batu tapi mungkin keesokannya iman kita menjadi lebih nipis daripada kulit bawang.

Bagaimana kita boleh menjamin kekuatan iman kita sedangkan kita mendekati zina? Bercinta atau lebih tepat ber’couple’ sebelum adanya ikatan perkahwinan yang sah adalah landasan utama yang akan mendekatkan diri kita dengan zina.

Bermula dengan perasaan sayang yang konon-konon berlandaskan agama, secara automatik perasaan rindu akan terbit. Rindu ini akan membelenggu minda dan menjadikan kita alpa.



“Macam mana nak cakap dengan dia ni? Aku sayang dia!”
“Kalau minta ‘break’, nanti dia sanggup tunggu aku ke?”
“Tak apa kot, kami jaga pergaulan walaupun ‘couple’..”
“Kita couple ni kan sebab nak berubah sama-sama. Tak salah..”

Sahabat, andai percintaan ini berjaya berakhir dengan pernikahan yang sah sekalipun ia terbina atas dasar maksiat. Kesannya? Nauzubillah! Hanya Allah sahaja yang mengetahui segala-galanya.

Menolak cinta sebelum adanya pernikahan yang sah tidak bermakna kita perlu beserah 100% tanpa usaha. Usaha yang perlu kita lakukan adalah dengan menjadi hamba Allah yang terbaik dan sentiasa berdoa kepada-Nya.

Sebagaimana janji Allah yang berbunyi, Allah menciptakan lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik. Begitulah juga sebaliknya.

Firman Allah di dalam Surah An-Nur:
“Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).”
(Al-Nur 24 :26)

Iya, untuk sabar dan menolak sesuatu yang telah menjadi ‘realiti kehidupan’ ini memang pahit, tapi yakinlah bahawa buahnya sangat manis. Insya-Allah! Ayuh! Kita sibukkan diri agar dapat kuatkan diri dan hati.

Ayuh! Kita ubah prinsip, andai sebelum ini kita jadikan agama landasan untuk menghalalkan apa yang haram, sekarang kita jadikan agama sebagai landasan menolak untuk mengadakan hubungan percintaan sebelum pernikahan.

Ayuh! Kita abadikan doa ajaran Rasulullah ini dalam sujud;

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami pemimpin orang-orang bertaqwa” (Al-Furqan 25:74″)


Ingatlah!
~ Percintaan selepas adanya ikatan perkahwinan yang sah akan mendapat keberkatan Allah, mawaddah warahmah akan kekal subur dan sentiasa mekar dalam keberkatan
*sungguh terasa dgn kelemahan diri sendiri...
(cuba baca kwn2..sekadar untuk berkongsi)

Saturday, September 24, 2011

sejatikah aku ?

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari bahunya yang kekar,
tetapi dari kasih sayangnya pada orang disekitarnya…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang lantang,
tetapi dari kelembutannya mengatakan kebenaran…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari jumlah sahabat di sekitarnya,
tetapi dari sikap bersahabatnya pada generasi muda bangsa…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari bagaimana dia di hormati ditempat bekerja,
tetapi bagaimana dia dihormati di dalam rumah…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari kerasnya pukulan,
tetapi dari sikap bijaknya memahami persoalan…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari dadanya yang bidang,
tetapi dari hati yang ada disebalik itu…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari banyaknya wanita yang memuja,
tetapi komitmennya terhadap wanita yang dicintainya…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari jumlah tanggungjawab yang dibebankan,
tetapi dari tabahnya dia menghadapi lika-liku kehidupan…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari rajinnya membaca kitab suci,
tetapi dari konsistennya dia menjalankan apa yang ia baca…

Sabar itu iman…
Duit bukan kawan…
Dunia hanya pinjaman…
Mati tak berteman…

*aku masih belum sejati !!
perlukan sedikit masa untuk jadi sejati.
Ya Allah,kau perelokkanlah peribadiku.
Permudahkanlah segala urusanku Ya Allah.

Friday, September 23, 2011

bicara hati



tahukah kamu apa yang ku pinta,
di setiap doa sepanjang hariku,
Tuhan tolong aku,
tolong jaga dia,
Tuhan aku sayang dia..
 
aku tak akan berhenti,
menemani dan menyayangimu,
hingga matahari tak terbit lagi,
bahkan bila aku mati,
ku kan berdoa pada Ilahi,
tuk satukan kami di syurga nanti..


Sunday, September 04, 2011

lambaianku

katakan TIDAK !!
err,apa yang aku cuba maksudkan ?

 jika kita memberi pengharapan kepada seseorang terutama berkaitan cinta.
amat susah untuk menjaga hati seseorang yang kita sayangi atau cintai.
setelah dia mula menyayangi, hendaklah kita menjaga hatinya.
Betul x ?
*tanya diri sendiri laa.haha

sbb tu bila kita merelakan hati utk bercinta, seriuslah dlm tindakan dan keputusan.
kalau hanya main-main akan ada pihak yang menangis.
bayangkan betapa sakit dan menderitanya bila permainkan perasaan orang.
kalau kena kat kita pun,kita terasa perit kan.
*fikirkanlah ^_^

semua kena faham,cinta pertama kita akan kekal bersama sehingga akhir hayat kita. InsyaAllah..
ibarat gambar foto yang kita ambil dan simpan dlm album.
kekal di situ meskipun ada banyak lagi gambar yang kita ambil dan letakkan di atasnya.

cinta adalah fitrah manusia, Allah menjadikan cinta untuk memberi keseronokkan kpd hamba-hamba-Nya menjalani hidup mereka.

Firman Allah :
 “Dan segala sesuatu kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah.” (QS. Adz Dzariyat: 49)

ingin bercinta dan ingin dicintai itu adalah fitrah.
cuma mestilah kena pada masa dan keadaan yang sesuai kan.
Allah memang menciptakan segala sesuatu yang ada di dunia ini saling berpasang-pasangan.
ada langit ada bumi, ada siang ada malam, ada kanan ada kiri, ada atas ada bawah, dan ada laki-laki ada perempuan.

dengan memenuhi "syarat dan rukunnya" itu manusia dapat mencapai kebahagiaan hidup berumah tangga yang sebaik-baiknya dan juga terhormat melalui ~ Nikah : connecting people ^_^

sekarang ni aku tengok,budak-budak sekolah yang "couple" ni mcm cendawan tumbuh selepas hujan.
banyak gila laa weh. kalau form 4 mcm tu xpa lg laa. *kira standard not modified laa
ni tidak,yang baru nak kenal dunia (stadard 5-form 3) tu dah hebat sangat !!
tobat aku menyampah tengok !! fullstop !!

kalau rasa nak bercinta sekarang ini,peliharalah hati anda-anda dulu.haha
awal lagi ok. xkan lari gunung kalau di kejar.
sebab dah tertulis/tercatat segalanya di Luh Mahfuz.
jika dah bersedia/tiba masa yang sesuai utk bercinta, rencahilah cinta kita dengan kejujuran, kesucian dan keikhlasan serta dasarkan cinta kita itu kerana Allah.

kalau belum bersedia untuk bercinta,jangan sesekali ungkapkan perkataan "I love You".
ingat,banyak lagi tanggunggjawab kita pada agama,ibu bapa dan diri kita sendiri.
dan jika belum bersedia utk setia janganlah cuba-cuba memberikan hati kpd org lain.

sekali lagi nak ingatkan, kalau rasa belum sampai waktu or x bersedia dari segi kewangan, ilmu agama dan berkaitan hal rumah tangga..lupakan dulu niat tu.

persiapkan diri dengan betul.
macam mana kita nak didik isteri dgn anak-anak kalau diri sendiri pun x betul lagi kan.

~ binalah rumah tangga sakinah mawaddah wa rahmah. insyaAllah,bahagia dunia dan akhirat.
*peringatan dan nasihat ini ditujukan khas buat sahabat-sahabat, diri sendiri, dan kanak-kanak ribena di luar sana.
*juga buat seseorang yang diminati. sampai masa dan ketika nanti, insyaAllah biiznillah saya akan berterus terang pada awak..peace..!! haha

Thursday, September 01, 2011

live.life.love !!



Leek,ana melki leek,
(for you,i'm for you)
ta'ala arrab dommeni,
(come closer and hug me)
makhtag eleek,
(i need you)
leek o rokhi feek,
(for you and my soul is only for you)
ya hob 'omr ana 'omri kollo hakhyesho leek.
(oh love of my life,all my life,i'll live it for you)

hawak howa el khaya,
(your love is the life)
wentallana ba'sha' hawa,
(and you're the one whose love I love)
kan albi monaah,
(my heart used to wish)
aghmal malak yekoon ma'ah.
(that the most beautiful angel would be with it)

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya,
(yah,my heart called you)
yah ba'd esneen shok,
(yah,after years of longing)
wa khaneen alak eek hena ma'aya,
(and yearning I find you here with me)
yah dommeni leek,
(yah,hug me to you)
danta habibi hayaty leek,wa ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek,
(i'll sacrifice my life for you my love)
wa 'omri fadak.
(and my life is yours)

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya,
(yah,my heart called you)
yah ba'd esneen shok,
(yah,after years of longing)
wa khaneen alak eek hena ma'aya,
(and yearning I find you here with me)
yah dommeni leek,
(yah,hug me to you)
danta habibi hayaty leek,wa ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek,
(i'll sacrifice my life for you my love)
wa 'omri fadak.
(and my life is yours)

Eih,akhtag le eih,
(what,what will i need)
law konti ganby ma'aya daiman,
(if  you were by my side with me always)
kolly eh, 
(tell me what?)
ya dana min zaman,
(yah,for a long time i've waiting)
makhtag le albi hessi beya o hessi beeh.
(needed a heart to feel me and i'd feel it in return)

hawak howa el khaya,
(your love is the life)
wentallana ba'sha' hawa,
(and you're the one whose love I love)
kan albi monaah,
(my heart used to wish)
aghmal malak yekoon ma'ah.
(that the most beautiful angel would be with it)

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya,
(yah,my heart called you)
yah ba'd esneen shok,
(yah,after years of longing)
wa khaneen alak eek hena ma'aya,
(and yearning I find you here with me)
yah dommeni leek,
(yah,hug me to you)
danta habibi hayaty leek,wa ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek,
(i'll sacrifice my life for you my love)
wa 'omri fadak.
(and my life is yours)

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya,
(yah,my heart called you)
yah ba'd esneen shok,
(yah,after years of longing)
wa khaneen alak eek hena ma'aya,
(and yearning I find you here with me)
yah dommeni leek,
(yah,hug me to you)
danta habibi hayaty leek,wa ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek,
(i'll sacrifice my life for you my love)
wa 'omri fadak.
(and my life is yours)